Rào cản và yếu tố thuận lợi đối với việc tiêm vaccine COVID-19 ở sinh viên chuyên ngành y tế Úc trong đại dịch: một nghiên cứu trên toàn quốc

Springer Science and Business Media LLC - Tập 44 - Trang 400-414 - 2023
Yingyan Chen1,2, Roslyn Prichard1, Matt Mason1, Marion Tower3,4, Peta-Anne Zimmerman5, Vanessa Sparke6, Janice Layh1, Ahmed M. Mehdi7, Frances Fengzhi Lin1,8,9
1School of Health, University of the Sunshine Coast, Sunshine Coast, Australia
2School of Health and Human Sciences, Southern Cross University, Gold Coast, Australia
3School of Nursing and Midwifery, Griffith University, Nathan, Australia
4School of Nursing, Midwifery & Social Work, The University of Queensland, Brisbane, Australia
5School of Nursing and Midwifery, Griffith University, Southport, Australia
6Nursing and Midwifery, College of Healthcare Sciences, James Cook University, Cairns, Australia
7QCIF Bioinformatics, Queensland Cyber Infrastructure Foundation Ltd, Brisbane, Australia
8Sunshine Coast Health Institute, Sunshine Coast, Australia
9College of Nursing and Health Sciences, Flinders University, Bedford Park, Australia

Tóm tắt

Thông qua một cuộc khảo sát trực tuyến theo phương pháp cắt ngang, chúng tôi đã điều tra kiến thức, thái độ và nhận thức về rủi ro liên quan đến việc tiêm vaccine COVID-19 và xác định các yếu tố tác động đến việc tiêm vaccine ở sinh viên chuyên ngành y tế tại Úc từ tháng 10 năm 2021 đến tháng 1 năm 2022. Chúng tôi đã phân tích dữ liệu từ 1114 sinh viên chuyên ngành y tế từ 17 trường đại học ở Úc. Phần lớn người tham gia theo học các chương trình điều dưỡng (n = 958, 86.8%), và 91.6% (n = 858) trong số họ đã tiêm vaccine COVID-19. Khoảng 27% tin rằng COVID-19 không nghiêm trọng hơn cúm mùa và cho rằng mình có nguy cơ thấp mắc COVID-19. Gần 20% không đồng ý rằng các vaccine COVID-19 ở Úc là an toàn và cho rằng họ có nguy cơ mắc phải COVID cao hơn so với dân số chung. Nhận thức về rủi ro cao hơn khi coi việc tiêm vaccine là trách nhiệm nghề nghiệp của họ và yêu cầu tiêm vaccine đã dự đoán mạnh mẽ về hành vi tiêm chủng. Người tham gia đánh giá thông tin về COVID-19 từ các chuyên gia y tế, trang web của chính phủ và Tổ chức Y tế Thế giới là các nguồn thông tin đáng tin cậy nhất. Các phát hiện nhấn mạnh rằng các nhà hoạch định chính sách y tế và ban giám hiệu đại học cần theo dõi sự do dự của sinh viên với việc tiêm vaccine để cải thiện việc vận động tiêm vaccine của sinh viên đối với dân cư nói chung.

Từ khóa

#COVID-19 #vaccine #sinh viên chuyên ngành y tế #sự do dự #nhận thức về rủi ro #thông tin đáng tin cậy

Tài liệu tham khảo

Institute for Health Metrics and Evaluation. COVID-19 projections. 2022 https://covid19.healthdata.org/global?view=cumulative-deaths&tab=trend. The Organisation for Economic Co-operation and Development. Access to COVID-19 vaccines: global approaches in a global crisis. 2021. https://read.oecd-ilibrary.org/view/?ref=1069_1069384-ewmqrw9sx2&title=Access-to-COVID-19-vaccines-Global-approaches-in-a-global-crisis. Lazarus JV, et al. Revisiting COVID-19 vaccine hesitancy around the world using data from 23 countries in 2021. Nat Commun. 2022;13(1):3801–3801. https://doi.org/10.1038/s41467-022-31441-x. Saied SM, et al. Vaccine hesitancy: beliefs and barriers associated with COVID-19 vaccination among Egyptian medical students. J Med Virol. 2021;93(7):4280–91. https://doi.org/10.1002/jmv.26910. Tavolacci MP, Dechelotte P, Ladner J. COVID-19 vaccine acceptance, hesitancy, and resistancy among university students in France. Vaccines. 2021;9(6):654. https://doi.org/10.3390/vaccines9060654. Patelarou E, et al. Factors influencing nursing students’ intention to accept COVID-19 vaccination: a pooled analysis of seven European countries. Nurse Educ Today. 2021;2021(104):105010. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.105010. Cane J, O’Connor D, Michie S. Validation of the theoretical domains framework for use in behaviour change and implementation research. Implement Sci. 2012;7:37. https://doi.org/10.1186/1748-5908-7-37. Michie S, van Stralen MM, West R. The behaviour change wheel: a new method for characterising and designing behaviour change interventions. Implement Sci. 2011;6:42. https://doi.org/10.1186/1748-5908-6-42. Atkins L, et al. A guide to using the theoretical domains framework of behaviour change to investigate implementation problems. Implement Sci. 2017;12:77–94. https://doi.org/10.1186/s13012-017-0605-9. Qualtrics. Welcome to XM. 2022. https://uniofsunshinecoast.au1.qualtrics.com/homepage/ui. Kecojevic A, et al. COVID-19 vaccination and intention to vaccinate among a sample of college students in New Jersey. J Community Health. 2021;46(6):1059–68. https://doi.org/10.1007/s10900-021-00992-3. Jiang N, et al. Acceptance of COVID-19 vaccines among college students: a study of the attitudes, knowledge, and willingness of students to vaccinate. Hum Vaccin Immunother. 2021;17(12):4914–24. https://doi.org/10.1080/21645515.2021.2013077. Küçükali H, et al. Vaccine hesitancy and anti-vaccination attitudes during the start of COVID-19 vaccination program: a content analysis on twitter data. Vaccines. 2022;10(2):161. https://doi.org/10.3390/vaccines10020161. Jain L, et al. Factors influencing COVID-19 vaccination intentions among college students: a cross-sectional study in India. Front Public Health. 2021;9:735902. https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.735902. Kavanagh A, et al. The COVID-19 vaccine intentions of Australian disability support workers. Aust N Z J Public Health. 2022;46(3):314–21. https://doi.org/10.1111/1753-6405.13226. Steffens MS, et al. Factors influencing COVID-19 vaccine acceptance in high income countries prior to vaccine approval and rollout: a narrative review. Int J Public Health. 2022;67:1604221. https://doi.org/10.3389/ijph.2022.1604221. Centers for Disease Control and Prevention. Risk for COVID-19 infection, hospitalization, and death by age group. 2022 https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/covid-data/investigations-discovery/hospitalization-death-by-age.html. Tomietto M, et al. A large cross-sectional survey of COVID-19 vaccination willingness amongst healthcare students and professionals: reveals generational patterns. J Adv Nurs. 2022;78(9):2894–903. https://doi.org/10.1111/jan.15222. Tuells J, et al. Knowledge, attitudes, and sources of information on vaccines in Spanish nursing students: a cross-sectional study. Int J Environ Health Res. 2021;18(7):3356. Graeber D, Schmidt-Petri C, Schröder C. Attitudes on voluntary and mandatory vaccination against COVID-19: evidence from Germany. PLoS ONE. 2021;16(5): e0248372. Giannakou K, Kyprianidou M, Heraclides A. Attitudes and determinants of mandatory vaccination against COVID-19 among the general population of Cyprus: a nationwide cross-sectional study. Vaccines. 2022;10(3):438. https://doi.org/10.3390/vaccines10030438. Kaufman J, et al. Qualitative exploration of intentions, concerns and information needs of vaccine-hesitant adults initially prioritised to receive COVID-19 vaccines in Australia. Aust N Z J Public Health. 2022;46(1):16–24. https://doi.org/10.1111/1753-6405.13184. Mertens G, et al. Fear of COVID-19 predicts vaccination willingness 14 months later. J Anxiety Disord. 2022;88:102574. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2022.102574. Alshehry AS, et al. Predictors of nursing students’ intention to receive COVID-19 vaccination: a multi-university study in Saudi Arabia. J Adv Nurs. 2022;78(2):446–57. https://doi.org/10.1111/jan.15002. Kirscht JP. The Health Belief Model and illness behavior. Health Educ Behav. 1974;2(4):387–408. Le An P, et al. The intention to get a COVID-19 vaccine among the students of health science in Vietnam. Hum Vaccin Immunother. 2021;17(12):4823–8. https://doi.org/10.1080/21645515.2021.1981726. Jamil OBK, et al. Medical students in Karachi and COVID-19: myths and facts. SAGE Open Med. 2022;10:20503121221094210. https://doi.org/10.1177/20503121221094208. Kopka CJ, et al. A multinational Delphi consensus to end the COVID-19 public health threat. Nature (London). 2022;611(7935):332–3. https://doi.org/10.1038/s41586-022-05398-2.