Đánh giá định tính về quan điểm của bác sĩ đa khoa về eReferral theo quy trình tại Scotland

BMC Medical Informatics and Decision Making - Tập 14 - Trang 1-14 - 2014
Matt-Mouley Bouamrane1, Frances S Mair2
1University of Aberdeen, Institute of Applied Health Sciences, Aberdeen, UK
2College of Medical, Veterinary and Life Sciences, Institute of Health & Well-Being, Glasgow, UK

Tóm tắt

Khối lượng tham chiếu ngày càng tăng từ chăm sóc chính đến các dịch vụ chuyên khoa đang tạo ra áp lực lớn lên các dịch vụ y tế hạn chế tài nguyên, trong khi việc giao tiếp hiệu quả giữa các dịch vụ phân mảnh vẫn là một thách thức lớn. Các nghiên cứu trước đây đã chỉ ra rằng việc giới thiệu giấy tờ điện tử (eReferral) có thể mang lại nhiều lợi ích quan trọng cho các quy trình liên tổ chức và quản lý chăm sóc bệnh nhân. Chúng tôi đã tiến hành 25 cuộc phỏng vấn bán cấu trúc và 1 nhóm tập trung với các nhà cung cấp dịch vụ chăm sóc chính để làm rõ quan điểm của bác sĩ đa khoa (GP) về các quy trình quản lý thông tin trong quy trình chăm sóc bệnh nhân tại NHS Scotland, 1 nhóm tập trung với các thành viên của Chương trình Hồ sơ Bệnh nhân Điện tử Scotland và một cuộc phỏng vấn với một kiến trúc sư cấp cao của Hệ thống eReferral Quốc gia Thông tin Chăm sóc Scotland (SCI Gateway). Sử dụng Lý thuyết Quy trình Chuẩn hóa, chúng tôi đã thực hiện một phân tích định tính để làm rõ quan điểm của các bác sĩ đa khoa về eReferral nhằm xác định các yếu tố mà họ cảm thấy hoặc đã thúc đẩy hoặc cản trở các quy trình giới thiệu. Phần lớn các bác sĩ đa khoa được phỏng vấn cảm thấy rằng eReferral đã làm cho các quy trình giao tiếp trở nên mạch lạc hơn, với việc chuyển giao ngay lập tức các tài liệu giới thiệu và sự hiện diện của một dấu vết kiểm toán điện tử được coi là hai cải tiến đáng kể so với việc giới thiệu bằng giấy. Hầu hết các bác sĩ đa khoa cảm thấy rằng hệ thống SCI Gateway là tương đối dễ sử dụng. Các giao thức và mẫu giới thiệu có thể được một số bác sĩ đa khoa coi là hữu ích trong khi những người khác thì xem chúng có thể gây rườm rà đôi lúc. Nghiên cứu của chúng tôi cho thấy rằng việc triển khai và áp dụng eReferral trên toàn NHS tại Scotland đã được thực hiện nhờ sự kết hợp của nhiều yếu tố: (i) một chính sách – bao gồm các mục tiêu quốc gia bắt buộc cho eReferral – mà tất cả các hội đồng y tế NHS đều phải áp dụng thông qua các Kế hoạch Cung cấp Địa phương của họ và (ii) thực tế là các bác sĩ chăm sóc chính cho rằng lợi ích tổng thể mang lại từ việc triển khai eReferral trong toàn bộ quy trình chăm sóc bệnh nhân vượt xa bất kỳ bất lợi tiềm ẩn nào.

Từ khóa

#eReferral #bác sĩ đa khoa #quy trình chăm sóc bệnh nhân #NHS Scotland #quy trình quản lý thông tin

Tài liệu tham khảo

Edwards N, Hensher M:Managing demand for secondary care services: the changing context. BMJ. 1998, 317 (7151): 135-138. 10.1136/bmj.317.7151.135. Barnett M, Song Z, Landon B:Trends in physician referrals in the United States, 1999–2009. Arch Intern Med. 2012, 172 (2): 163-170. 10.1001/archinternmed.2011.722. Mehrotra A, Forrest C, Lin C:Dropping the baton: specialty referrals in the United States. Milbank Q. 2011, 89: 39-68. 10.1111/j.1468-0009.2011.00619.x. Imison C, Naylor C:Referral Management: Lessons for success. London: Kin’s Fund report, 61 p. Available at: [http://www.kingsfund.org.uk/publications/referral_management.html]; (last checked in April 2014), NHSScotland efficiency and productivity: Framework for SR10, 2011–2015. The Scottish Government, Edinburgh, 41 p. Available at: [http://www.scotland.gov.uk/Publications/2011/02/11144220/12]; (last checked in April 2014), Coulter A:Managing demand at the interface between primary and secondary care. BMJ. 1998, 316 (7149): 1974-1976. Patient pathway management: referral facilitation. Scottish Executive Health Department – Directorate of Delivery, Scottish Executive, Edinburgh 2007, 22 p. Available at: [http://www.scotland.gov.uk/Publications/2007/03/19092814/0]; (last checked in April 2014), Bell D, Straus S, Wu S, Chen A, Kushel M:Use of an electronic referral system to improve the outpatient primary care-specialty interface: final report. Agency Healthcare Res Qual. 2012, 11 (12): 0096-EF. Cannaby S, Westcott D, Duedal C, Pedersen C, Voss H, Wanscher CE:The cost benefit of electronic patient referrals in Denmark. Stud Health Technol Inf. 2004, 100 (E-Health): 238-245. Reponen J, Marttila E, Paajanen H, Turula A:Extending a multimedia medical record to a regional service with electronic referral and discharge letters. J Telemed Telecare. 2004, 10 (suppl 1): 81-83. 10.1258/1357633042614276. Rabiei R, Bath PA, Hutchinson A, Burke D:The national programme for IT in England: Clinicians’ views on the impact of the choose and book service. Health Inform J. 2009, 15 (3): 167-178. 10.1177/1460458209337423. Tian L:Improving knowledge management between primary and secondary healthcare: an e-referral project. Health Care Inform Rev Online. 2011, 15: 31-37. Kim Y, Chen A, Keith E, Yee H, Kushel M:Not perfect, but better: primary care providers’ experiences with electronic referrals in a safety net health system. J Gen Intern Med. 2009, 24: 614-619. 10.1007/s11606-009-0955-3. Kim-Hwang J, Chen A, Bell D, Guzman D, Yee H, Kushel M:Evaluating electronic referrals for specialty care at a public hospital. J Gen Intern Med. 2010, 25: 1123-1128. 10.1007/s11606-010-1402-1. Straus SG, Chen AH, Yee H, Kushel MB, Bell DS:Implementation of an electronic referral system for outpatient specialty care. AMIA Annu Symp Proc. 2011, 1337-1346. [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3243286/], Warren J, Gu Y, White S, Day K, Pollock M:Evaluating NZ health innovation projects: eReferrals evaluation. Wellington: Ministry of Health report, 52 p., 2011. Available at: [https://researchspace.auckland.ac.nz/handle/2292/8919]; (last checked in April 2014), Green J, McDowall Z, Potts H:Does choose & book fail to deliver the expected choice to patients? A survey of patients’ experience of outpatient appointment booking. BMC Med Inform Decis Mak. 2008, 8: 36-10.1186/1472-6947-8-36. Timmins N, Ham C:The quest for integrated health and social care: a case study in Canterbury, New Zealand. The King’s Fund, 64p. 2013. Available at: [http://www.kingsfund.org.uk/publications/quest-integrated-health-and-social-care]; (last checked in April 2014), Gu Y, Warren J, Day K, Pollock M:Achieving acceptable structured eReferral forms. Proceedings of the 5th Australasian Workshop on Health Informatics and Knowledge Management (HIKM 2012), Melbourne, Australia, Jan.-Feb. 2012. Conferences in Research and Practice in Information Technology (CRPIT), vol. 129. 2012, Australian Computer Society, Inc., [http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2523716], Overview of NHSScotland health-boards. [http://www.scotland.gov.uk/Topics/Health/NHS-Workforce/NHS-Boards]; (last checked in April 2014), NHS Scotland national waiting time guarantee – 18 Weeks Referral to Treatment (RTT) Standard. Available at: [http://www.18weeks.scot.nhs.uk/]; (last checked in April 2014), Electronic Referral Management – eTriage HEAT target. Policy Guidance. Scottish eHealth programme. Available at: [http://www.ehealth.scot.nhs.uk/wp-content/documents/etriage-policy-guidance1.pdf]; (last checked in April 2014), Bouamrane MM, Mair F:A study of general practitioners’ perspectives on electronic medical records systems in NHSScotland. BMC Med Inform Decis Mak. 2013, 13: 58-10.1186/1472-6947-13-58. SCI Gateway Product Description. Available at: [http://www.sci.scot.nhs.uk/products/gateway/gate_desc.htm]; (last checked in April 2014), SCI Gateway Protocol Library. Available at: [http://www.sci.scot.nhs.uk/products/gateway/gateway_prot_library.htm]; (last checked in April 2014), Report on a recommended referral document. Scottish Intercollegiate Guidelines Network, SIGN Publication No. 31, 14 p. Available at: [http://www.sign.ac.uk/guidelines/fulltext/31/]; (last checked in April 2014), Woolman P:XML for electronic clinical communications in Scotland. Int J Med Inform. 2001, 64 (2–3): 379-383. National Services Scotland Information Services Division (ISD). [http://www.isdscotland.org/]; (last checked in April 2014), Kaplan B, Maxwell J:Qualitative research methods for evaluating computer information systems. Evaluating the Organizational Impact of Healthcare Information Systems, Health Informatics. Edited by: Anderson J, Aydin C. 2005, New York: Springer, 30-55. Bouamrane MM, Mair F:Managing complexity in pre-operative information management systems. Proceedings of Managing Interoperability and Complexity in Health Systems, MIXHS’11, 20th ACM Conference on Information and Knowledge Management, CIKM 2011 Glasgow, United Kingdom, 2011. 2011, ACM: New York, NY, USA, 3-10. Bouamrane MM, McGee-Lennon M, Brewster S, Mair F:Using process-mapping to design integrated health information management systems. Computer-Based Medical Systems (CBMS), 2011, 24th International Symposium on. 2011, Washington, DC, USA: IEEE Computer Society, 1-6. Bouamrane MM, Mair F:A study of Information Management in the Patient Surgical Pathway in NHS Scotland. Studies in Health Technology and Informatics. MEDINFO 2013. Proceedings of the 14th World Congress on Medical and Health Informatics, Medinfo 2013, Volume 192. 2013, Copenhagen, Denmark: IOS Press, 557-561. Bouamrane MM, Mair F:A study of clinical and information management processes in the surgical pre-assessment clinic – the experience of the Dumfries & Galloway Royal infirmary preoperative clinic. BMC Med Inform Decis Mak. 2014, 14 (1): 22-10.1186/1472-6947-14-22. Bouamrane MM, Tao C, Mair FS:An overview of electronic health information management systems quality assessment. Proceedings of Managing Interoperability and compleXity in Health Systems, MIXHS’2012, 21st ACM International Conference on Information and Knowledge Management Oct. 29 2012. 2012, Maui, USA: CIKM, Delone WH, McLean ER:Information systems success: the quest for the dependant variable. Inform Syst Res. 1992, 3: 60-95. 10.1287/isre.3.1.60. May C, Mair F, Finch T, MacFarlane A, Dowrick C, Treweek S, Rapley T, Ballini L, Ong BN, Rogers A, Murray E, Elwyn G, Légaré F, Gunn J, Montori VM:Development of a theory of implementation and integration: normalization process theory. Implementation Sci. 2009, 4 (29): 9- May C, Finch T:Implementing, embedding, and integrating practices: an outline of normalization process theory. Sociology. 2009, 43: 535-554. Bouamrane MM, Osbourne J, Mair F:Understanding the implementation and integration of remote tele-health services; an overview of normalization process theory. Pervasive Computing Technologies for Healthcare (PervasiveHealth), 2011, 5th International, Conference on. 2011, DC, USA: IEEE Computer Society, Washington, 300-307. Aanesen M, Moilanen M, Olsen F:Economic gains from electronic message exchange: The importance of working procedures. Int J Med Inform. 2010, 79 (9): 658-667. 10.1016/j.ijmedinf.2010.06.004. Hysong S, Esquivel A, Sittig D, Paul L, Espadas D, Singh S, Singh H:Towards successful coordination of electronic health record based-referrals: a qualitative analysis. Implementation Sci. 2011, 6: 84-10.1186/1748-5908-6-84. Zwaanswijk M, Verheij R, Wiesman F, Friele R:Benefits and problems of electronic information exchange as perceived by health care professionals: an interview study. BMC Health Serv Res. 2011, 11: 256-10.1186/1472-6963-11-256. Short D, Frischer M, Bashford J:Barriers to the adoption of computerised decision support systems in general practice consultations: a qualitative study of GPs’ perspectives. Int J Med Inform. 2004, 73 (4): 357-362. 10.1016/j.ijmedinf.2004.02.001. Avery AJ, Savelyich BSP, Sheikh A, Morris CJ, Bowler I, Teasdale S:Improving general practice computer systems for patient safety: qualitative study of key stakeholders. Qual Safety Health Care. 2007, 16: 28-33. 10.1136/qshc.2006.018192. O’Malley A, Reschovsky J:Referral and consultation communication between primary care and specialist physicians: Finding common ground. Arch Intern Med. 2011, 171: 56-65. Mair FS, May C, O’Donnell C, Finch T, Sullivand F, Murray E:Factors that promote or inhibit the implementation of e-health systems: an explanatory systematic review. Bull World Health Organ. 2012, 90: 357-364. 10.2471/BLT.11.099424. Pagliari C, Gilmour M, Sullivan F:Electronic Clinical Communications Implementation (ECCI) in Scotland: a mixed-methods programme evaluation. J Eval Clin Pract. 2004, 10: 11-20. 10.1111/j.1365-2753.2004.00475.x. Pagliari C, Donnan P, Morrison J, Ricketts I, Gregor P, Sullivan F:Adoption and perception of electronic clinical communications in Scotland. Inform Primary Care. 2005, 13 (2): 97-104. Delivering for health. Scottish Executive, Edinburgh 2005, 67p. Available at: [http://www.scotland.gov.uk/Publications/2005/11/02102635/26356]; (last checked in April 2014), Esquivel A, Sittig D, Murphy D, Singh H:Improving the effectiveness of electronic health record-based referral processes. BMC Med Inform Decis Mak. 2012, 12: 107-10.1186/1472-6947-12-107. Dennison J, Eisen S, Towers M, Clark CI:An effective electronic surgical referral system. Ann R Coll Surg Engl. 2006, 88 (6): 554-556. 10.1308/003588406X130642. Bouamrane MM, Mair F:An overview of electronic health systems development and integration in Scotland. Proceedings of Managing Interoperability and Complexity in Health Systems, MIXHS’11, 20th ACM Conference on Information and Knowledge Management. October 24–28, 2011, CIKM, Glasgow: United Kingdom; ACM, 59-62. The pre-publication history for this paper can be accessed here:http://www.biomedcentral.com/1472-6947/14/30/prepub