Nội dung được dịch bởi AI, chỉ mang tính chất tham khảo
Một bức tranh đáng giá ngàn lời nói
Tóm tắt
Băng video, với hình ảnh lâm sàng được hiển thị sinh động và các tương tác giảng dạy, là công cụ quý giá cho cả người học và người dạy. Các hình ảnh trực quan kết hợp với hướng dẫn bằng lời đã được chứng minh là làm tăng đáng kể khả năng ghi nhớ và giữ lại thông tin. Nhiều bác sĩ lâm sàng và giáo viên y học nhận thức được nguồn tài nguyên băng video, nhưng chưa có cơ hội phát triển việc sử dụng chúng trong giáo dục y khoa. Trong bài viết này, chúng tôi thảo luận về các ứng dụng sáng tạo của băng video trong ba danh mục chính: trình bày thông tin, kích thích thảo luận và như một công cụ cho việc tự quan sát và phản hồi trực tiếp. Băng video có thể có giá trị trong việc trình bày thông tin trong các bối cảnh giảng dạy lý thuyết; kích thích thảo luận trong các hội thảo giảng dạy; và cho việc tự quan sát các tương tác giữa bác sĩ và bệnh nhân cũng như giữa người học và người dạy. Bài viết đưa ra những cách tiếp cận tập trung vào người học để xem lại một buổi gặp gỡ lâm sàng đã được ghi hình nhằm tăng cường giá trị và sự thoải mái cho người học và người dạy. Các nguồn băng gồm có việc ghi hình tại chỗ, các băng giáo dục được xuất bản và các băng thương mại được trình chiếu theo hướng dẫn sử dụng hợp lý, trong đó có các ví dụ được tham chiếu. Băng video bổ sung thêm một chiều kích cho các nguồn giáo dục truyền thống dành cho bác sĩ.
Từ khóa
#Băng video #giáo dục y khoa #hình ảnh lâm sàng #tự quan sát #học tập.Tài liệu tham khảo
Dwyer FM. Strategies for Improving Visual Learning. State College, Pa: Learning Services; 1978;1–20.
Kolb DA. Experiential Learning. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall; 1984.
Smith CS, Irby DM. The roles of experience and reflection in ambulatory care education. Acad Med. 1997;72:32–5.
Westberg J, Jason H. Fostering learners’ reflection and self-assessment. Fam Med. 1994;26:278–82.
Knowles MS. The Modern Practice Of Adult Education: From Pedagogy To Andragogy. 2nd ed. New York: Cambridge Books; 1980.
Godden DR, Baddeley AD. Context dependent memory in two natural environments: on land and under water. Br J Psychol. 1975;66:325–31.
Kagan NI, Kegan H. Interpersonal process recall. In: Dowrick PW, ed. Practical Guide to Using Video in the Behavioral Sciences. New York: John Wiley and Sons; 1991:221–30.
Tversky A, Kahneman D. The framing of decisions and the psychology of choice. Science. 1981;211:453–8.
Biggs SJ. Trigger tapes and training. In: Dowrick PW, ed. Practical Guide to Using Video in the Behavioral Sciences. New York: John Wiley and Sons; 1991:203–20.
Wipf JE, Pinsky LE, Burke W. Turning interns into residents: a practical course preparing residents for their teaching and leadership roles. Acad Med. 1995;70:591–6.
Wipf JE, Orlander JD, Anderson JJ. The effect of a teaching skills course on interns’ and students’ evaluations of their resident-teachers. Acad Med. 1999;74:938–42.
Wipf JE, Pinsky LE. The Role of the Senior Resident: Team Manager, Leader and Teacher (videotape and manual). Seattle, Wash: University of Washington Press; 1994.
Pinsky LE, Irby DM. If at first you don’t succeed: using failure to improve teaching. Acad Med. 1997;72:973–6.
Irby, DM. Faculty development and academic vitality. Acad Med. 1993;68:760–3.
Gaff JG. Toward Faculty Renewal. San Francisco, Calif: Jossey-Bass; 1975.
Skeff KM. Evaluation of a method for improving the teaching performance of attending physicians. Am J Med. 1983;75:465–70.
Skeff KM, Stratos G, Campbell M, Cooke M, Jones HW. Evaluation of the seminar method to improve clinical teaching. J Gen Intern Med. 1986;1:315–22.
Friedman M, Stomper C. The effectiveness of a faculty development program: a process-product experimental study. Rev High Educ. 1983;7:49–65.
Krupnick CG. The uses of videotape replay. In: Barnes LB, Christensen CR, Hansen AJ, eds. Teaching and the Case Method. Boston, Mass: Harvard Business School Press; 1994:296–303.
Kroenke K. Attending Rounds: Obstacles and Opportunities (videotape). Bethesda, Md: Walter Reed Army Medical Center; 1994.
iSkeff KM. Stanford Faculty Development Program Instructional Videotapes. Palo Alto, Calif: Stanford University School of Medicine.
Wipf JE, Pinsky LE. Teaching in the Ambulatory Setting: From Conference Room to Bedside (videotape and manual). Seattle, Wash: University of Washington Press; 1994.
Pinsky LE, Monson D, Irby D. How excellent teachers are made: reflecting on success to improve teaching. Adv Health Sci Educ. 1998;3:207–15.
Fletcher RH, Fletcher SW. Has medicine outgrown physical diagnosis? Ann Intern Med. 1992;117:786–7.
Peterson MC, Holbrook JH, Von Hales D, Smith NL, Staker LV. Contributions of the history, physical examination, and laboratory investigation in making medical diagnoses. West J Med. 1992;156:163–5.
Oddone EZ, Waugh RA, Samsa G, Corey R, Feussner JR. Teaching cardiovascular examination skills: results from a randomized controlled trial. Am J Med. 1993;95:389–96.
St. Clair EW, Oddone EZ, Waugh RA, Corey GR, Feussner JR. Assessing house staff diagnostic skills using a cardiology patient simulator. Ann Intern Med. 1992;117:751–6.
Wray NP, Friedland JA. Detection and correction of house staff error in physical diagnosis. JAMA. 1983;249:1035–7.
Mangione S, Nieman LZ, Gracely E, Kaye D. The teaching and practice of cardiac auscultation during internal medicine and cardiology training. A nationwide survey. Ann Intern Med. 1993;119:47–54.
Craige E. Should auscultation be rehabilitated? N Engl J Med. 1988;318:1572–8.
Johnson JE, Carpenter JL. Medical house staff performance in physical examination. Arch Intern Med. 1986;146:937–41.
Noel GL, Herbers JE Jr, Caplow MP, Cooper GS, Pangaro LN, Harvey J. How well do internal medicine faculty members evaluate the clinical skills of residents. Ann Intern Med. 1992;117:757–65.
Pinsky LE, Wipf JE. Physical Diagnosis Series: I. Return to the Bedside with a Master Clinician (Videotape). Seattle, Wash: University of Washington Health Sciences Center for Educational Resources; 1999.
Ende J. Feedback in clinical medical education. JAMA. 1983;250:777–81.
Beckman HB, Frankel RM. The use of videotape in internal medicine training. J Gen Intern Med. 1994;9:517–21.
Hays RB. Teaching health promotion and illness prevention to trainee general practitioners. Med Teach. 1991;13:223–6.
Premi J. An assessment of 15 years’ experience in using videotape review in a family practice residency. Acad Med. 1991;66:56–7.
Steinert Y. Twelve tips for using videotape reviews for feedback on clinical performance. Med Teach. 1993;15:131–9.
Lundevall S, Njolstad I, Aaraas I. Stop the video and involve the observers: an inter-reflective method to stimulate doctors’ learning about their own consultations with patients. Med Teach. 1994;16:189–95.
Pinsky LE, Wipf JE. Advanced Physical DX. Accessed at: http://depts.washington.edu/physdx.