Phát hiện gian lận hợp đồng trong các bài luận và báo cáo: quy trình, mô hình, manh mối và cuộc trò chuyện

Ann M. Rogerson1
1Faculty of Business, University of Wollongong, Wollongong, Australia

Tóm tắt

Việc phát hiện gian lận hợp đồng trong các bài nộp viết có thể gặp khó khăn ngoài việc phát hiện đạo văn trực tiếp thông qua công nghệ. Việc xác định thành công các trường hợp tiềm năng của gian lận hợp đồng trong công việc viết như bài luận và báo cáo phần lớn phụ thuộc vào kinh nghiệm của người đánh giá và kiến thức của sinh viên. Nó còn phụ thuộc vào sự quen thuộc của họ với các mô hình và manh mối rõ ràng trong các phần thân văn bản và tài liệu tham khảo để nhận diện những bất thường. Do đó, cần phải có một số kiến thức về hình dạng của các mô hình và manh mối. Bài báo này ghi lại cách xác định một số mô hình và manh mối được quan sát trong các bài luận và báo cáo. Thiết kế đánh giá hiệu quả với các yêu cầu bối cảnh cụ thể giúp việc phát hiện và diễn giải các bất thường dễ dàng hơn. Các bất thường được xác định đã được xác nhận là các trường hợp gian lận hợp đồng thông qua các cuộc trò chuyện với sinh viên sau đại học. Một yếu tố thiết yếu trong các cuộc trò chuyện là các bằng chứng được trình bày để thảo luận. Các bất thường đã được ghi nhận trên một mẫu biểu được phát triển đặc biệt cho mục đích này. Các mô hình đã được xác định bao gồm dữ liệu thư mục không đúng, tham khảo không phù hợp, tài liệu không liên quan và văn bản tổng quát không trả lời câu hỏi đánh giá hoặc tiêu chí chấm điểm. Các mô hình đã được xác nhận hình thành cơ sở để xác định các trường hợp tiềm năng của gian lận hợp đồng trong các bài nộp sau này. Các cuộc trò chuyện kịp thời với sinh viên trước khi kết thúc học kỳ là rất cần thiết để xác định xem các mô hình và manh mối có liên quan đến sự hiểu biết kém về quy ước viết học thuật hay được phân loại là gian lận hợp đồng, điều này đòi hỏi phải áp dụng các hình phạt thích hợp theo chính sách và quy trình của tổ chức.

Từ khóa

#gian lận hợp đồng #phát hiện gian lận #bài luận #báo cáo #phân tích văn bản

Tài liệu tham khảo

Abasi AR, Akbari N, Graves B (2006) Discourse appropriation, construction of identities, and the complex issue of plagiarism: ESL students writing in graduate school. J Second Lang Writ 15(2):102–117. doi:10.1016/j.jslw.2006.05.001

Ayán MNR, García MTC (2008) Prediction of university students' academic achievement by linear and logistic models. The Spanish journal of psychology 11(1):275–288

Baggaley J, Spencer B (2005) The mind of a plagiarist. Learning, Media and Technology 30(1):55–62. doi:10.1080/13581650500075587

Bell A, Mladenovic R, Price M (2013) Students’ perceptions of the usefulness of marking guides, grade descriptors and annotated exemplars. Assessment & Evaluation in Higher Education 38(7):769–788. doi:10.1080/02602938.2012.714738

Bretag T, Harper R, Ellis C, Newton P, Rozenberg P, Saddiqui S, van Haeringen K (2017) Preliminary findings from a survey of students and staff in Australian higher education. In: Contract cheating and assessment design OLT project Retrieved from www.cheatingandassessment.edu.au/resources/

Bretag, T., & Mahmud, S. (2009). A model for determining student plagiarism: Electronic detection and academic judgement. Paper presented at the 4APFEI Asia Pacific Conference on Education Integrity APFEI, Wollongong

Buckley E, Cowap L (2013) An evaluation of the use of Turnitin for electronic submission and marking and as a formative feedback tool from an educator's perspective. Br J Educ Technol 44(4):562–570. doi:10.1111/bjet.12054

Carroll J, Appleton J (2005) Towards consistent penalty decisions for breaches of academic regulations in one UK university. Int J Educ Integr 1(1):1–11

Centre for Academic Development. (n.d.). Recognising plagiarism checklist. Retrieved from www.cad.vuw.ac.nz/wiki/images/d/d7/PlagiarismChecklist.doc

Clarke, R., & Lancaster, T. (2006). Eliminating the successor to plagiarism? Identifying the usage of contract cheating sites. Paper presented at the Proceedings of 2nd International Plagiarism Conference

Coughlin PE (2015) Plagiarism in five universities in Mozambique: Magnitude, detection techniques, and control measures. Int J Educ Integr 11(1):2. doi:10.1007/s40979-015-0003-5

Dahl S (2007) Turnitin®: the student perspective on using plagiarism detection software. Act Learn High Educ 8(2):173–191

Dawson P, Sutherland-Smith W (2017) Can markers detect contract cheating? Results from a pilot study. Assessment & Evaluation in Higher Education:1–8. doi:10.1080/02602938.2017.1336746

Dick M, Sheard J, Bareiss C, Carter J, Joyce D, Harding T, Laxer C (2002) Addressing student cheating: definitions and solutions. In: Paper presented at the ACM SigCSE Bulletin

Divan A, Bowman M, Seabourne A (2015) Reducing unintentional plagiarism amongst international students in the biological sciences: an embedded academic writing development programme. J Furth High Educ 39(3):358–378. doi:10.1080/0309877X.2013.858674

Doró K (2016) To see or not to see: Indentifying and assessing plagiarism in non-native students’ academic writing without using text-matching software. EDULINGUA 2(1):15–26

East J (2009) Aligning policy and practice: an approach to integrating academic integrity. J Academic Language and Learning 3(1):A38–A51

Ellis C (2012) Streamlining plagiarism detection: the role of electronic assessment management. Int J Educ Integr 8(2):46–56

Evans C, Waring M (2011) Exploring students' perceptions of feedback in relation to cognitive styles and culture. Res Pap Educ 26(2):171–190. doi:10.1080/02671522.2011.561976

Gijbels D, van de Watering G, Dochy F (2005) Integrating assessment tasks in a problem-based learning environment. Assessment & Evaluation in Higher Education 30(1):73–86. doi:10.1080/0260293042003243913

Gullifer JM, Tyson GA (2014) Who has read the policy on plagiarism? Unpacking students' understanding of plagiarism. Stud High Educ 39(7):1202–1218. https://doi.org/10.1080/03075079.2013.777412

House JD, Hurst RS, Keely EJ (1996) Relationship between learner attitudes, prior achievement, and performance in a general education course: a multi-institutional study. Int J instructional media 23(3):257–271

Hrasky S, Kronenberg D (2011) Curriculum redesign as a faculty-centred approach to plagiarism reduction. Int J Educ Integr 7(2):23–36

Jones L, Maxwell J (2015) Engaging midwifery students in academic integrity through a multi-faceted, integrated approach. Journal of Education and Human Development 4(4):32–38

Jones M, Sheridan L (2015) Back translation: an emerging sophisticated cyber strategy to subvert advances in ‘digital age’ plagiarism detection and prevention. Assessment & Evaluation in Higher Education 40(5):712–724. doi:10.1080/02602938.2014.950553

Kelley C, Tong P, Choi BJ (2010) A review of assessment of student learning programs at AACSB schools: a Dean's perspective. J Educ Bus 85(5):299–306

Kember D, Gow L (1992) Action research as a form of staff development in higher education. High Educ 23(3):297–310

Lancaster T, Clarke R (2007) Assessing contract cheating through auction sites–a computing perspective. In: Paper presented at the proceedings of 8th annual conference for information and computer sciences

LaSalle RE (2009) The perception of detection, severity of punishment and the probability of cheating. J Forensic Studies in Accounting & Business 1(2):93–112

Lewin K (1946) Action research and minority problems. J Soc Issues 2(4):34–46

Lines L (2016) Ghostwriters guaranteeing grades? The quality of online ghostwriting services available to tertiary students in Australia. Teach High Educ 21(8):889–914. doi:10.1080/13562517.2016.1198759

McCarthy G, Rogerson AM (2009) Links are not enough: using originality reports to improve academic standards, compliance and learning outcomes among postgraduate students. Int J Educ Integrity 5(2):47–57

McTaggart R (1991) Principles for participatory action research. Adult Educ Q 41(3):168–187

McWilliams R, Allan Q (2014) Embedding academic literacy skills: towards a best practice model. J University Teaching and Learning Practice 11(3):1–20

Meyers NM, Nulty DD (2009) How to use (five) curriculum design principles to align authentic learning environments, assessment, students’ approaches to thinking and learning outcomes. Assessment & Evaluation in Higher Education 34(5):565–577

Rogerson, A. M. (2014, 16–18 June 2014). Detecting the work of essay mills and file swapping sites: some clues they leave behind. Paper presented at the 6th International Integrity and Plagiarism Conference Newcastle-on-Tyne

Rogerson AM (2016) Being AWARE about academic integrity: a framework to promote discussion, identification and recall. Paper presented at the Higher Education Compliance and Quality Forum, Melbourne

Rogerson AM, Bassanta G (2016) Peer-to-peer file sharing and academic integrity in the internet age. In: Bretag T (ed) Handbook of academic integrity. Springer, Singapore, pp 273–285

Rogerson AM, Bretag T (2015) Developing the confidence to intervene. In: Paper presented at the 7APCEI 7th Asia Pacific Conference on Educational Integrity. Charles Sturt University, Albury

Rogerson AM, McCarthy G (2017) Using internet based paraphrasing tools: original work, patchwriting or facilitated plagiarism? Int J Educ Integr 13(1):1–15. doi:10.1007/s40979-016-0013-y

Seals M, Hammons JO, Mamiseishvili K (2014) Teaching assistants' preparation for, attitudes towards, and experiences with academic dishonesty: lessons learned. Int J Teaching and Learning in Higher Education 26(1):26–36

Somers, H., Gaspari, F., & Niño, A. (2006, 19-20 June 2006). Detecting inappropriate use of free online machine-translation by language students-a special case of plagiarism detection. Paper presented at the 11th annual conference of the European Association for Machine Translation–Proceedings, Oslo, Norway

Sowden C (2005) Plagiarism and the culture of multilingual students in higher education abroad. ELT J 59(3):226–233. doi:10.1093/elt/cci042

Yeo S, Chien R (2007) Evaluation of a process and proforma for making consistent decisions about the seriousness of plagiarism incidents. Qual High Educ 13(2):187–204. doi:10.1080/13538320701629202